Zdrowy piknik

przez aleeko . 0 Komentarzy

Zdrowy piknik. W Polsce coraz bardziej popularne staje się piknikowanie, jako sposób spędzania wolnego czasu z rodziną czy przyjaciółmi. Ta forma relaksu i biesiadowania na łonie natury jest szczególnie ceniona w Ameryce, a z kolei we Francji „śniadanie na trawie” stało się także inspiracją dla malarzy.

Typowy piknik kojarzy się przede wszystkim z wiklinowym koszem ze smakołykami i kocem rozłożonym na zielonej trawie. Dziś można kupić wiklinowe koszyki lub walizki z pełnym wyposażeniem, w skład którego wchodzą sztućce, miseczki, kubki, talerze. Na wypad za miasto możemy zabrać biodegradowalne naczynia, albo wykorzystać bezpieczne dla środowiska i dla zdrowia naczynia Dora’s, w których nasze przekąski się nie zniszczą i zachowają świeżość. Pamiętajmy o papierowych serwetkach do wytarcia rąk.

Na piknik można również wybrać się rowerem

Menu na piknik

Na wyjazd za miasto sprawdzi się jedzenie, które nie brudzi, można jeść je rękoma i które przede wszystkim będzie zdrowe. Poniższe przekąski można spokojnie zabrać także w podróż. Jeśli sobie przygotujemy taki prowiant, nie będzie nas kusiło niezdrowe jedzenie na stacjach czy w przydrożnych barach. Okazuje się, że najczęściej porzucamy zdrowe nawyki żywieniowe, właśnie podczas urlopu, gdy wybieramy się na wakacje.

Przykładowe menu na piknik

Owocowe muffinki na piknik

Składniki:

Przygotowanie:

Najpierw masło roztapiamy w rondelku. W jednej miseczce wymieszaj mąkę, cukier trzcinowy i proszek do pieczenia, a w drugiej jajko, mleko i odrobinę rozpuszczonego masła. Połącz składniki z obu miseczek i dobrze wymieszaj łyżką lub mikserem. Następnie dodaj owoce. Dalej dokładnie wymieszaj, a potem wlej ciasto do formy z papilotkami (do 3/4 ich pojemności) i wstaw na 25 minut do rozgrzanego do 200°C piekarnika.

Sałatka w słoiku

Składniki:

Słoiki świetnie się sprawdzą do przechowywania sałatek

Przygotowanie:

Najpierw jedną łyżeczkę przyprawy rozmieszaj z oliwą i cytryną. Natrzyj nią pierś z kurczaka. Następnie usmaż ją na patelni grillowej (5 minut z każdej strony) lub upiecz w piekarniku. Potem kukurydze i fasolkę odcedź, paprykę i ostudzone mięso pokrój w kostkę. Pomidorki przekrój na pół. Ser pokrój w grubszą kostkę. Przygotuj słoiki z zamknięciem, do których przełożysz składniki. Ułóż je warstwami, na wierzchu ułóż świeżą rukolę i polej oliwą. Takie przygotowanie sprawdzi się na piknikowym wypadzie za miasto.

Wrapy z kurczakiem na piknik

Składniki:

Wrapy z kurczakiem

Przygotowanie:

Najpierw piersi z kurczaka pokrój w paski, natrzyj przyprawą do drobiu i usmaż na patelni grillowej. Następnie tortille posmaruj serkiem. Potem pokrój awokado w plastry i skrop sokiem z cytryny, aby nie ściemniało. Porwij sałatę na mniejsze kawałki, a pomidora i paprykę w plastry. Potem lekko podpiecz na patelni tortille. Następnie włóż warzywa i kurczaka do środka tortilli. Dodaj pestki dyni i dokładnie zroluj. Na końcu kanapkę podawaj przekrojoną na pół.

Wytrawne muffinki

Składniki:

Przygotowanie:

Po pierwsze cukier trzcinowy, sól i drożdże rozpuść w ciepłej wodzie. Następnie mieszaninę połącz mąką, jajkiem i majonezem. Dokładnie wyrób ciasto tak, aby było elastyczne i gładkie. Jeśli ciasto będzie zbyt luźne, dodaj więcej mąki. Z kolei jeśli będzie zbyt twarde, dodaj odrobinę więcej wody. Potem ciasto przełóż do miski, przykryj ściereczką i odstaw na około 60 minut w ciepłe miejsce, aby wyrosło. Następnie kiełbasę chorizo pokrój w plasterki – podsmaż ją na patelni tak, aby się wytopiło z niej trochę tłuszczu. Ciasto delikatnie pomieszaj z serem mozzarella, parmezanem, kiełbasą, pokrojonymi oliwkami i przyprawą prowansalską. Następnie przełóż ciasto do foremek na muffinki wcześniej wysmarowanych olejem. Na końcu wstaw do nagrzanego do 180 stopni Celsjusza piekarnika na około 20 minut.

Ciasteczka owsiane na piknik

Składniki:

Ciasteczka owsiane

Przygotowanie:

Najpierw roztopić masło. Potem do miski wsypać płatki owsiane, mąkę, cukier, proszek do pieczenia i ziarna. Następnie dodać roztopione masło i wymieszać. Dodać jajka oraz miód, a potem wymieszać. Piekarnik nagrzać do 180 stopni C. W dalszej kolejności blachę wyłożyć papierem do pieczenia. Następnie nabierać łyżkę stołową masy i nakładać na blaszkę formując kształt ciastek. Piec przez ok. 15 minut na złoty kolor.

Bagietka faszerowana

Składniki:

  • 2 żytnie bagietki (lub pełnoziarniste)
  • suszone pomidory
  • rukola
  • mozzarella
  • szynka parmeńska
  • serek śmietankowy do smarowania
  • pesto
  • olej

Przygotowanie:

Najpierw bagietki pokrój na 15 cm kawałki, potem wydrąż miąższ ze środka. Potem pesto połącz z serkiem. Następnie pozłóż na stole 30 cm kawałek folii spożywczej, posmaruj ją z wierzchu olejem. Następnie na folię nałóż rukolę, szynkę parmeńską, łyżkę mieszanki pesto z serkiem, suszone pomidory i kawałki mozzarelli. Wszystko razem ściśle zawiń w folię. Jeden koniec folii przełóż przez środek bułki i delikatnie wciągnij farsz w środek bułki. Na końcu delikatnie przytrzymując farsz usuń folię z kanapki.

Zdrowe chipsy

Składniki:

  • owoce pokrojone w plasterki – ananasy, jabłka, banany, truskawki, mango posypane cynamonem
  • warzywa pokrojone w cienkie plasterki – ziemniaki, buraki, marchewka, pietruszka korzeniowa, seler posypane ziołami i skropione oliwą (można opcjonalnie dodać sól morską)
Chipsy z batata

Przygotowanie:

Na początku owoce i warzywa ułóż na papierze do pieczenia i wysusz w piekarniku rozgrzanym do temperatury 120°C przez 1,5-2 godziny. Warto w trakcie przewrócić chipsy na blaszce, co przyspieszy proces suszenia.

Paluchy z masłem czosnkowym

Składniki:

Paluchy z masłem czosnkowym

Przygotowanie:

Najpierw rozpuść drożdże w 3 łyżkach mleka, dodając szczyptę cukru i odstaw na 10 minut. Potem do miski wsyp mąkę i sól, a następnie wlej mleko. Wymieszaj, dodając rozpuszczone i ostudzone masło. Wyrabiaj ciasto do momentu, aż będzie gładkie i elastyczne. Następnie odstaw na 90 minut aby wyrosło. Potem przygotuj masło czosnkowe – do 70 g masła wymieszaj z posiekanymi 3 ząbkami czosnku i 2 łyżkami posiekanej pietruszki. Na stolnicy oddziel połowę ciasta i rozwałkuj na grubość ok. 0,5 cm. Pokrój nożem na paluchy á la grissini (ok. 20 cm). Następnie uformuj zaokrąglone końce. Rozmieszaj jajko z łyżką mleka i posmaruj paluchy przed włożeniem ich do piekarnika. Nada im to ładny, złoty kolor. Piecz swoją przekąskę w temperaturze 180°C przez 20 minut. Na końcu paluchy maczaj w maśle czosnkowym przed jedzeniem.

Sałatka tabbouleh z komosy ryżowej

Składniki:

  • komosa ryżowa – ok. 4 łyżek
  • groszek zielony – 2/3 szklanki
  • ser mozzarella
  • cebula czerwona
  • świeża, posiekana mięta
  • posiekana natka pietruszki
  • świeża, posiekana kolendra
  • sok z cytryny – 1 łyżeczka
  • łyżeczka oliwy z oliwek
  • przyprawy: odrobina soli i czarnego pieprzu
  • 1 łyżka pestek granatu

Przygotowanie:

Po pierwsze komosę ryżową ugotować według przepisu na opakowaniu, ostudzić. Następnie mieszamy z groszkiem, pokrojoną w kostkę mozzarellą oraz czerwoną cebulą, potem doprawić ziołami, sokiem z cytryny, oliwą, solą i pieprzem. Na końcu wierzch posypujemy pestkami granatu.

Czekoladowy pudding z tapioki z wiśniami

Składniki (na 1 porcję):

Pudding w słoiczku

Konfitura wiśniowa:

Przygotowanie:

Najpierw wiśnie lekko rozdrabniamy widelcem i łączymy z syropem klonowym oraz nasionami chia. Potem odstawiamy. Napój z orzechowy dokładnie mieszamy z kakao i podgrzewamy w rondlu. Następnie, kiedy zacznie wrzeć, zmniejszamy ogień i wsypujemy tapiokę. Gotujemy około 20 minut, co jakiś czas mieszając, aż będzie zupełnie przezroczysta. Masa powinna być gęsta. Potem gorący pudding słodzimy syropem klonowym i przelewamy do słoiczka. Na wierzch nakładamy konfiturę wiśniową.

Chlebek bananowy z orzechami pekan

Składniki:

Przygotowanie:

Banany miksujemy z olejem i wanilią na gładką masę. Mąkę owsianą mieszamy z solą, proszkiem do pieczenia, sodą, kakao i posiekanymi orzechami (garść odkładamy do dekoracji). Suche składniki łączymy z mokrymi. Masę wlewamy do formy keksowej wyłożonej papierem do pieczenia. Dekorujemy posiekanymi orzechami lub przekrojonym wzdłuż bananem. Wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni Celsjusza miej więcej na 30 minut. Chlebek wyjmujemy z formy i studzimy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *